Η νόσος Alzheimer είναι το πιο συχνό νευροεκφυλιστικό νόσημα στον κόσμο, προσβάλλοντας περίπου 47 εκατομμύρια ανθρώπους με συνεχώς αυξητικές τάσεις.

Ο καρκίνος του προστάτη είναι ο πιο συχνός καρκίνος στους άνδρες. Προσβάλλει 138 άτομα ανά 100.000 άνδρες το χρόνο και η μέση ηλικία διάγνωσης είναι τα 66 έτη.

Πολλές μελέτες δείχνουν ότι η χρήση των συμπληρωμάτων διατροφής είναι συχνή ανάμεσα σε ασθενείς που πάσχουν από καρκίνο προστάτη. Φαίνεται μάλιστα ότι είναι ακόμα συχνότερη ανάμεσα στους ασθενείς που ακολουθούν τις πιο υγιεινές διατροφικές συνήθειες (αυξημένη κατανάλωση ψαριών και λαχανικών). Σε μελέτη από τον Καναδά το 39% πρόσφατα διεγνωσμένων ασθενών με καρκίνο του προστάτη ανέφεραν χρήση συμπληρωμάτων, με τα βότανα, τις βιταμίνες και τα ιχνοστοιχεία να είναι τα συνηθέστερα. Οι δύο συνηθέστεροι λόγοι λήψης ήταν για να δώσουν ώθηση στο ανοσοποιητικό σύστημα και να προλάβουν την υποτροπή. Η βελτίωση της ποιότητας ζωής επισημαίνεται από ασθενείς ως σημαντικός λόγος χρήσης συμπληρωμάτων σε άλλες μελέτες.

Ασθενείς με αυξημένο κίνδυνο ανάπτυξης καρκίνου του προστάτη, όπως για παράδειγμα αυτοί με οικογενειακό ιστορικό, φαίνεται ότι χρησιμοποιούν επίσης συμπληρώματα διατροφής (περίπου το 60%) και ιδιαίτερα αυτά που ισχυρίζονται ότι συμβάλλουν στην καλή λειτουργία του προστάτη.
Καθημερινά αναζητούνται διατροφικοί παράγοντες και αλλαγές του τρόπου ζωής που θα μπορούσαν να δράσουν προστατευτικά ή και συμπληρωματικά στις θεραπείες.

1. Συνιστάται η κατανάλωση 5 μερίδων φρούτων και λαχανικών ημερησίως για την πρόληψη των καρκίνων γενικά, αλλά είναι άγνωστο αν παρέχουν προστασία έναντι του καρκίνου του προστάτη ειδικά.

2. Η σχέση μεταξύ της ντομάτας και του καρκίνου του προστάτη. Πολλές μελέτες δείχνουν ότι η αυξημένη κατανάλωση ντομάτας και προϊόντων ντομάτας σχετίζεται με 50% χαμηλότερο κίνδυνο για προστατικό καρκίνο (αν και υπάρχουν και κάποιες που το αμφισβητούν). Η δράση αυτή αποδίδεται στο λυκοπένιο, ένα καροτενοειδές που βρίσκεται στη ντομάτα και διαθέτει ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες.

3. Οι βιταμίνες C και E είναι από τις πλέον συχνά λαμβανόμενες. Οι μελέτες έχουν δείξει ότι το μέγιστο όφελος αφορά τους καπνιστές, για τους οποίους αναφέρεται μείωση του κινδύνου ανάπτυξης μεταστατικού καρκίνου που φτάνει το 50%.

4. Η συχνή κατανάλωση ψαριών πρέπει να ενθαρρύνεται, αφού φαίνεται ότι όσοι δεν τρώνε ψάρι έχουν 2-3 φορές μεγαλύτερο κίνδυνο ανάπτυξης καρκίνου. Η προστατευτική δράση του ψαριού αποδίδεται κυρίως στα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα της ομάδας ω3 - ειδικότερα στο ΕΡΑ (εικοσιπεντανοϊκό) και το DHA (δοσοεξανοϊκό οξύ). Επιπλέον, το ψάρι είναι καλή πηγή βιταμίνης D και σελήνιου, στα οποία αποδίδονται επίσης αντικαρκινικές ιδιότητες.

5. Υπάρχουν ουσίες που προέρχονται από φυτά -φυτοχημικές ουσίες- στις οποίες αποδίδονται προστατευτικές ιδιότητες. Οι ισοφλαβόνες και οι λιγνάνες είναι οι σημαντικότερες.

6. Η άσκηση είναι μεταβλητός παράγοντας του τρόπου ζωής και έχει μελετηθεί σε σχέση με τον προστατικό καρκίνο. Παρά τις μεθοδολογικές διαφορές ανάμεσα στις μελέτες φαίνεται ότι δρα προστατευτικά.

Ως συμπέρασμα, παρότι οι αποδείξεις δεν είναι οριστικές, υπάρχουν πολλές ενδείξεις που δείχνουν ότι η αλλαγή των διατροφικών συνηθειών και η υιοθέτηση αλλαγών στον τρόπο ζωής μπορούν να δράσουν προστατευτικά έναντι του καρκίνου του προστάτη.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

1. Diet, lifestyle and risk of prostate cancer, Alicja Wolk, Acta Oncologica, 44:3, 277-281(2005)
2. Prostate Cancer, Nutrition, and Dietary Supplements (PDQ®): Health Professional Version. PDQ Integrative, Alternative, and Complementary Therapies Editorial Board. PDQ Cancer Information Summaries [Internet]. Bethesda (MD): National Cancer Institute (US); 2002-.
2018 Aug 16.

ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΑΡΑΜΟΥΝΤZΟΣ

ΓΑΣΤΡΕΝΤΕΡΟΛΟΓΟΣ

Παρασκευή, 07 Σεπτεμβρίου 2018 08:49

Μπήκε Φθινόπωρο, θυμήσου τη βιταμίνη σου!

Πολλές μελέτες δείχνουν ότι η έλλειψη βιταμίνης D είναι πιο πιθανό να συμβεί στο τέλος του καλοκαιριού, κάτι πολύ λογικό αν σκεφτούμε πως η απορρόφησή της είναι άμεσα συνδεδεμένη με την έκθεση στον ήλιο.

Τα θρεπτικά συστατικά της τροφής ερευνώνται για το ρόλο τους στη ρύθμιση των μεταβολικών οδών που εμπλέκονται στη διαδικασία της αποτοξίνωσης.

Παρασκευή, 03 Αυγούστου 2018 10:29

Η ελιά και η πρόληψη του διαβήτη

Πάνω από 400 εκατομμύρια άνθρωποι πάσχουν από διαβήτη καθιστώντας τον μια από τις σημαντικότερες αιτίες νοσηρότητας και θνητότητας παγκοσμίως.

Ο νοροϊός (norovirus) αναγνωρίζεται ως το σημαντικότερο αίτιο οξείας ιογενούς γαστρεντερίτιδας σε παγκόσμιο επίπεδο. Περίπου 20 εκατομμύρια νέες περιπτώσεις οξείας γαστρεντερίτιδας στις ΗΠΑ κάθε χρόνο σχετίζονται με λοίμωξη από νοροϊούς σύμφωνα με το κέντρο μετάδοσης λοιμωδών νοσημάτων (CDC).

Παρασκευή, 20 Ιουλίου 2018 08:30

Αλλεργίες από έντομα

Για πολλούς ανθρώπους τα τσιμπήματα από έντομα είναι συνώνυμα με το καλοκαίρι. Η ζέστη σηματοδοτεί την άφιξη των απρόσκλητων επισκεπτών, το τσίμπημα των οποίων μπορεί να προκαλέσει αλλεργία και άσθμα σε πολλούς ανθρώπους.

Παρασκευή, 13 Ιουλίου 2018 07:19

Αθλητικά Συμπληρώματα


Στον αθλητισμό, όταν όλες οι συνθήκες είναι ίδιες μεταξύ τους, αυτό που μπορεί να κάνει τη διαφορά είναι η διατροφή. Οι αθλητές θα πρέπει να έχουν θέσει διατροφικούς στόχους και πρέπει να βρουν τις στρατηγικές με τις οποίες θα πετύχουν αυτούς τους στόχους.

Το καρπούζι είναι συνώνυμο του καλοκαιριού. Η αναζωογονητική του δροσιά και η γλυκιά του γεύση βοηθούν να αντιμετωπιστεί η ζέστη και παρέχουν ένα ελαφρύ και απολαυστικό επιδόρπιο. Η καλλιέργεια του καρπουζιού είναι γνωστή εδώ και χιλιάδες χρόνια, με τους αρχαίους Αιγύπτιους να είναι εξαιρετικοί καλλιεργητές.

Παρά τη διαδεδομένη πεποίθηση ότι αποτελείται μόνο από νερό και ζάχαρη (πάνω από το 90% του καρπουζιού είναι νερό), στην πραγματικότητα πρόκειται για φρούτο με υψηλή διατροφική αξία, αφού περιέχει σε σημαντικές ποσότητες βιταμίνες, ηλεκτρολύτες και αντιοξειδωτικά και όλα αυτά σε συνδυασμό με λίγες θερμίδες.

Πιο συγκεκριμένα το καρπούζι περιέχει βιταμίνη Α, βιταμίνη C, θειαμίνη, ριβοφλαβίνη, βιταμίνη Β6, φυλλικό οξύ, σίδηρο, ασβέστιο, μαγνήσιο, φώσφορο και πολλές άλλες οργανικές και ανόργανες ουσίες. Επιπλέον, σύμφωνα με τους ειδικούς το καρπούζι είναι το φρούτο με τη μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε λυκοπένιο, από κάθε άλλο φρούτο ή λαχανικό, ουσία στην οποία αποδίδονται το κόκκινο χρώμα του καρπουζιού και οι θεραπευτικές του ιδιότητες.

Έτσι, το καρπούζι ενυδατώνει, βοηθάει στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας και την αποκατάσταση μυϊκών τραυματισμών, οδηγεί σε απώλεια βάρους και προστατεύει από το άσθμα. Το λυκοπένιο φαίνεται ότι μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της αρτηριακής πίεσης και βελτίωση των παραμέτρων λειτουργίας του καρδιαγγειακού συστήματος σε ασθενείς με προϋπέρταση ή σταδίου 1 υπέρταση, ενώ υπάρχουν μελέτες που υποστηρίζουν ότι η πρόσληψή του σχετίζεται με μείωση του κινδύνου για ανάπτυξη του καρκίνου του προστάτη και του πνεύμονα.

Το καρπούζι είναι γενικά ένα ασφαλές φρούτο. Ωστόσο, η υπέρμετρη κατανάλωση σχετίζεται με διάρροια (λόγω αυξημένης πρόσληψης βιταμίνης C) και διαταραχές του γαστρεντερικού, ενώ παράλληλα προκαλεί υπερκαλιαιμία και οι νεφροπαθείς θα πρέπει να προσέχουν ιδιαίτερα.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1. Watermelon extract supplementation reduces ankle blood pressure and carotid augmentation index in obese adults with prehypertension or hypertension. Arturo Figueroa Marcos A. Sanchez-Gonzalez Alexei Wong Bahram H. Arjmandi. American Journal of Hypertension, Volume 25, Issue 6, 1 June 2012, Pages 640–643
2. Tomato Lycopene and Lung Cancer Prevention: From Experimental to Human Studies. Cancers (Basel) 2011 Jun; 3(2): 2333–2357. Paola Palozza, Rossella E. Simone, Assunta Catalano, and Maria Cristina Mele

ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΑΡΑΜΟΥΝΤZΟΣ

ΓΑΣΤΡΕΝΤΕΡΟΛΟΓΟΣ

Παρασκευή, 29 Ιουνίου 2018 11:34

5 συμπληρώματα για το Καλοκαίρι

Με το καλοκαίρι να είναι εδώ, πολλές ερωτήσεις προκύπτουν: Ποια είναι τα καλύτερα συμπληρώματα για να πάρει κανείς αυτήν την περίοδο; Να προτιμήσω κάποιο συγκεκριμένο; Πρέπει να συνεχίσω αυτά που ήδη λαμβάνω; Ας δούμε τα δεδομένα που υπάρχουν.

Σελίδα 1 από 16